مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNGمطلب ارسالی ازسعید جهانگیری
مهـــــــندســی شــــیـمــی
به نام او که سرخ رویی ما به مدد لعل لب اوست ///
درباره وبلاگ


بنام خدا سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم کاربر گرامی شما میتوانید مطالبی که دوست دارید در سایت ما منتشر شود را برای ما ارسال نمایید.به این ترتیب مطلب با نام شما پس از تایید در سایت ما به نمایش گذاشته خواهد شد
آخرين مطالب
نويسنده

1.  گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه، پاكیزه و تمیز است كه سبب افزایش عمر موتور و كاهش تعمیرات آن می گردد. تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا 32000 كیلومتر و در گاز سوز تا 120000 كیلومتر دوام دارد.     

2.  این سوخت قابل انتقال ومكش از مخزن اتومبیل نمی باشد و احتمال سرقت سوخت كاهش می یابد. كما اینكه در صورت بالارفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.

3.   زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان می برد.

4.   در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اكسید كربن در حدود 70درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی 89 درصد و اكسیدنیتروژن 87 درصد كمتر است.

5.  از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر وپراكنده می گردد. اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می كنند. از طرفی كپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیارمستحكمتر از تانكهای سوخت بنزینی می باشند.

طراحی این كپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.

CNG درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می كند؟

میزان انرژی گاز طبیعی در حدود 47 مگاژول بر كیلوگرم و یا 40مگاژول بر متر مكعب است.كه این مقایسه برای بنزین 60مگاژول بر كیلوگرم یا 46 مگاژول بر متر مكعب است.به عبارتی یك كیلوگرم گاز معادل 33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است. رانندگی در ارتفاعات بلند: در ارتفاعات، هوا رقیق تر شده وموتور با تركیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) كار می كند.

از رو قدرت موتور به دلیل كاهش تنفس موتور و تأمین اكسیژن كمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می كند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینكه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودی را تشكیل داده وبا كاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز 12 تا14 درصد افت می كند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG:

مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب  44،45 ، 43،46 است. بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیكن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به تركیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.

راندمان موتور، تابعی از عوامل موتور است كه مهمترین آن ضریب تراكم موتور است. سوخت دیزل (گازوئیل) در یك موتور احتراقی تراكمی دارای ضریب تراكم 14 به 1 است. ودارای بالاترین راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائی بازده است.

بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است كه با ضریب تراكم 12 به 1 دارای راندمان حدود 35 درصد است .

موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراكم بیشینه 9 به 1 دارای راندمانی در حدود 30 درصد هستند . مقادیر راندمان های مذكور حدود بالائی آنها بوده در بار كامل می باشند.

در بسیاری از كشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یك موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذكر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراكم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.

بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امكان پذیر است.

 مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی كاركرد در واقع بسیار كم است. گاز CNG از هواسبكتر است و در فضا پراكنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشكیل حوضچه در نزدیكی زمین تمایل دارد.

عملكرد و كارائی وسائل نقلیه دو گانه سوز بنزین و گاز طبیعی چگونه است ؟

 

بر حسب قدرت وسائل نقلیه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اینكه گاز طبیعی جای اكسیژن در محفظه احتراق موتور را می گیرد ،از دست می دهند.

 آیا یك موتور گازسوز داغ تر از یك موتور بنزینی است ؟

موتورهای گاز سوز كه از عملكرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .

دلایل :

در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنك كننده ای در سیستم مكش سوخت و سیلندرها دارد. این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد. از طرفی یك مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

علل كوبش موتور :

دلایل :

نخستین علت كاركرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا می باشد. علل دیگر عبارتند از : زمان بندی نادرست احتراق، تغییرات  آنالیز وتركیب شیمیائی گاز ، لذا در خودروهای گاز سوز كه گاز طبیعی با درصد بالای متان مقاومت بسیار خوبی در مقابل كوبش موتور دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




<-PollName->

<-PollItems->

P Ou Ria Jafari

Create Your Badge
مهندسی شیمی را در گوگل محبوب کنید

">

 

بهترين وبلاگ





تماس با ما
تمامي حقوق اين وبلاگ محفوظ است |طراحي : پوريا جعفري
?

تبادل لينک